Collegium Maius to najstarszy budynek należący do Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Dziś w jego wnętrzach można oglądać wspaniałe eksponaty
przedstawiające historię krakowskiej uczelni.
Stojący u zbiegu ulic Jagiellońskiej i św. Anny gmach Collegium Maius
został w 1400 r. zakupiony przez króla Władysława Jagiełłę i
przeznaczony na potrzeby Uniwersytetu Jagiellońskiego. Król, korzystając
z zapisu testamentowego królowej Jadwigi, pragnął w ten sposób
reaktywować fundację Kazimierza Wielkiego, dzięki której uczelnia
powstała w 1364 r. W ciągu XV w. do budynku Collegium Maius przyłączone
zostały sąsiednie kamienice, wskutek czego powstał jeden, sporych
rozmiarów gmach, z pięknym wewnętrznym dziedzińcem otoczonym arkadowymi,
późnogotyckimi krużgankami. Na parterze znajdowały się lektoria, na
pierwszym piętrze natomiast tzw. Stuba Communis, czyli izba wspólna oraz
mieszkania profesorów i biblioteki. Pod koniec lat 30-tych XIX w.
podjęto decyzję o przebudowie Collegium Maius. Pracami kierował najpierw
Krarol Kremer, znany krakowski architekt i miłośnik neogotyku, później
natomiast austriacki architekt Herman Bergmann. W wyniku długotrwałej
restauracji zarówno elewacje, jak i wnętrza budynku otrzymały charakter
neogotycki. W Collegium Maius umieszczono Bibliotekę Jagiellońską, a
stan ten utrzymał się do 1940 r. Po wojnie zdecydowano się przywrócić
budynkowi jego pierwotny wygląd z przełomu XV i XVI w. Prace kierowane
przez Karola Estreichera zakończyły się w poł. lat 60-tych, a we wnętrzu
odnowionego gmachu umieszczone zostało Muzeum Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Dziś w Collegium Maius na uwagę zasługują przede wszystkim wspaniałe
arkadowe krużganki o kryształowych sklepieniach. Pośrodku dziedzińca
usytuowana jest studnia, a na pierwsze piętro prowadzą zabytkowe schody
(te większe zwane są profesorskimi). Wizyta w muzeum stanowi pasjonującą
podróż w głąb historii krakowskiej uczelni. W skład najciekawszej
kolekcji instrumentów naukowych wchodzą m.in. arabskie astrolabium z XI
w., aparatura, dzięki której Karol Olszewski i Zygmunt Wróblewski
skroplili w 1883 r. powietrze oraz globusy Gerarda Mercatora z XVI w. Są
tu także kolekcje nowożytnego malarstwa zachodnioeuropejskiego, rzeźby
średniowiecznej, barokowej i nowożytnej oraz rzemiosła artystycznego.
Osobną kategorię stanowią zbiory starych fotografii, przedstawiających
m.in. krakowskie zabytki oraz portrety profesorów i innych zasłużonych
dla świata nauki osobistości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz